Grunden till bra och effektiv träning är motivation

All bra och effektiv träning har i en grund i att man måste vara motiverad.  Finns inte motivationen så blir inte träningen av, alternativ inte lika effektiv som den skulle ha vart om du varit motiverad. Så hur gör man då för att bli motiverad och ta tag i träningen, för det är ju så att många längtar efter fina träningsresultat och starka kroppar men inte lika många längtar efter att utföra det arbete som krävs för att komma dit.

En sak som alla som har svårt att bli motiverade ska veta är att all träning i början är extremt tung och slitigt. Så är det för att inte kroppen är van att utföra övningar eller att exempelvis springa. Kroppen reagerar då med protest och skickar ut signaler att kroppen är trött och att den inte orkar. För att ta sig igenom den första fasen när man börjar träna så gäller det att ignorera dessa signaler och istället tvinga kroppen att fortsätta lite till. För det som händer då är att kroppen kommer att orka lite till nästa gång och sedan ytterligare lite till. När man har tagit sig igenom den första tunga fasen så kommer det också att bli mycket lättare att träna.

När man märker att kroppen orkar mycket mer och att man känner sig starkare och att träningen går mycket lättare, ja då kommer ju också motivationen som ett brev på posten. För inget motiverar mer än att få se resultat från något som man har kämpat sig till, det ger en styrka och ett driv till att fortsätta. Så alla ni som har svårt att finna den riktiga motivationen ska tänka på att efter den tunga fas ett så kommer allt att kännas mycket roligare och lättare.

Nu gäller det att också få in en rutin i träningen, något som aldrig kan ifrågasättas. Man bara gör man ska inte tänka efter så mycket för då kommer de där dåliga ursäkterna fram och man är tillbaka på ruta ett igen.

Genom att variera träningen så hinner man heller aldrig tröttna och dessutom gör variationen att kroppen utvecklas mer. Kroppen behöver både utmaningar och variation för att utvecklas och man kan se resultat. Kör på det som känns kul istället för att tvinga dig själv till att utföra träning som du verkligen hatar, det finns ju hur mycket annat som helst att välja på. Många gillar inte att jogga men då kan man ju istället köra på intervaller, ta Crosstrainern eller cykla. Alternativen är många och att skylla på att man hatar att jogga och därför inte tränar är en usel ursäkt.

Ett motivationstänk som kan inspirera dig till ett mer aktivt liv är att tänka på att det är en investering för resten av livet och att man kan undvika flera olika sjukdomar som kan dyka upp med åldern genom att leva ett aktivt liv. En annan positiv effekt är att du kraftigt minskar risken för övervikt som är en riskfaktor för sjukdomar som diabetes typ 2 och hjärt och kärlproblem.