Styrketräning – En av de absolut bästa träningsformerna är styrketräning

En av de absolut bästa träningsformerna är styrketräning, såvida du gör det med rätt teknik och upplägg. Styrketräningen kan ibland ha ett oförtjänt rykte om sig att det gör att man blir större och lägger på sig onödigt mycket mer i vikt, men så är det absolut inte. Att bygga muskler är en rejäl investering i din framtida hälsa. För styrketränar du regelbundet så undviker du att få skador på kroppen som exempelvis ryggproblem och problem med axel/nacke som man lätt får om man har ett stillasittande arbete. Att styrketräna är också det bästa sättet att gå ner i vikt och att forma sin kropp. Det är nämligen så att ökad muskelmassa ökar din förbränning. Muskler förbrukar nämligen energi dygnet runt och ju mer muskelmassa desto mer energi bränner du både i stillasittande läge och under aktivitet, betydligt mer under aktivitet förstås.

Vill man få till en bra och effektiv styrketräning så är det viktigt att träna igenom kroppen ordentligt 2-3 gånger i veckan. Största fokus ska vara på basövningar som tränar många muskelgrupper samtidigt. Exempel på sådana är marklyft som nästan är värd namnet världens bästa styrkeövning. Du utför den med hjälp av en skivstång med rejäl vikt på, denna ska du sedan med böjda ben och rak rygg dra upp till kroppen står i ett rakt läge med skulderbladen dragna bakåt. Klassiker benböj är otroligt effektiv övning då du tränar den mest tacksamma muskeln på kroppen nämligen benmusklerna, men det blir också stor fokus på magmuskler och Gluteusmuskeln. Chins och dips är två andra väldigt bra övningar som tränar många muskelgrupper i kroppen.

Om man tränar styrketräning så är det viktigt att äta rätt mat. Absolut viktigaste är proteinet som är muskelns viktigaste byggstenar. Styrketränar man regelbundet så ska man också öka sitt intag av protein. Proteinet är också det som mättar allra bäst på din tallrik och håller dig sedan mätt länge. Viktigt är också att få i sig bra kolhydrater i lagom mängd, exempelvis bulgur och pasta med längre koktid. Naturligtvis så är det också viktigt att få sig frukt och grönsaker då de ger härliga antioxidanter, mineraler och vitaminer. Slarva heller inte med fettet som är jätteviktigt för bland annat kroppens organ men också för att kunna ta upp flera viktiga vitaminer som är fettlösliga. Fettet är också viktigt för kroppens celler och som energi till kroppen. För att få i dig de allra bästa fetterna så är fleromättade fetter i form av avokado, olja, fet fisk och nötter det bästa för kroppen. Begränsa intaget av mättade fetter som finns i exempelvis grädde och margarin.

Slutligen, för att kunna träna din kropp på bästa sätt så innebär det att man har en kropp i balans. Och bästa sättet att uppnå det är att äta bra, sova helst åtta timmar per natt och dricka måttligt med alkohol. Och det är ju inte så svårt att uppnå om man vill ha fina resultat på gymmet och få ett hälsosamt och friskt liv.