Varför vardagsmotion är viktigt

Många vill börja träna eller att röra på sig men alla invanda ursäkter sätter sig i vägen. Har inte tid. Huvudvärk. Börjar känna mig förkyld. Jag gör det i morgon för i dag har det varit så stressigt, osv. Men när du tar bilen till macken 200 meter bort för att köpa en liter mjölk är det dags att tänka till. Kroppen kommer att strejka tids nog om man aldrig rör på sig. Det kommer att visa sig i form av övervikt, ryggont, huvudvärk och svagare benstomme. Hälsan ska man inte bråka med i onödan. Känner du att du har en sådan extrem tidsbrist i din vardag så är det endera dags att göra omprioriteringar eller att börja placera in en fungerande vardagsmotion varje dag. Om du har relativt nära till jobbet så lämna bilen hemma och ta cykeln eller gå, du ska ju ändå dit.

Till butiker eller annat som ligger under rimlig längd ifrån ditt hem så gäller samma där, lämna bilen hemma och ta cykel eller gå. Det är egentligen bara en vana eller ovana kanske man ska säga som behöver brytas och implementeras ska en ny rutin. Till slut så gör man det bara på ren rutin för att det är invant. Får man in detta i livet så slipper man ju också sitt dåliga samvete och alla dåliga ursäkter som inte berott på något annat än just lathet.

Det finns andra positiva effekter av vardagsmotionen. Går du exempelvis till jobbet så hinner du vakna till ordentligt och kan ta dig an ditt arbete med nya friska tag. Forskning har visat att promenader är otroligt välgörande för både kropp och knopp och läkare brukar säga åt sina deprimerade patienter att gå ut och gå varje dag. Det har alltså en mycket stor positiv inverkan på både kropp och själ.

Undvik också att skaffa körbar gräsklippare eller robotvarianten, samma gäller för dammsugare. Kroppen behöver få jobba, i synnerlighet om man dessutom har ett stillasittande arbete. För att komplettera sin vardagsmotion så kan man utföra ett par övningar varje dag som kräver högt fem minuter av din tid. En av dessa övningar kallas plankan och är helt suverän för att öva upp bålstyrka och stabilitet i kroppen. Övningen går ut på att du ska stå i ett statiskt läge då du håller upp hela din kropp genom att stödja på armbågarna och tårna och sträcka ut kroppen i en rak position. En annan övning som är väldigt bra att köra några gånger i veckan är armhävningar. Båda dessa övningar blir lättare om du står på knäna då du utför dem, något som de flesta måste göra i början om de är ovana.

Slutligen så kommer ett av de absoluta tipsen för att få in lite träning i vardagen. Ta trappen istället för hissen. Gå i trappor är en helt suverän övning som aktiverar hela kroppen, gör du detta varje dag så kommer du snart få en starkare kropp och ett bättre flås.