Vi ger dig träningsråd

Är du typen som börjar din träning hårt och intensivt, från inget till allt. Detta är inte så bra varken för att motivationen ska hålla i sig eller för kroppen som förmodligen kommer att åka på någon form av skada, detta är endast en tidsfråga. Planera i stället in något som passar in i ditt liv och som du kommer att klara av att underhålla. Det absolut bästa är när du hittar något som du verkligen tycker är roligt och som du ser fram emot att göra. För hatar du att springa så kommer du bara att kunna tvinga dig själv att göra detta några gånger innan du börjar förhandla med dig själv om att slippa. Det kommer alltså inte att hålla i längden. Det finns så mycket andra sätt att hålla i gång flåset på. Gillar du snabba promenader så är ju det perfekt träning och då och då så kan du ju slänga in lite springa upp och ner för en trappa eller en bänk för att få upp flåset lite.

Sedan så är det ju lite olika hur man är som person, vissa tränar helst själva medan andra föredrar gruppträning. När det gäller gruppträningen så finns det ju också där en mängd av alternativ att välja mellan. Gillar du att röra dig till musik så är ju Zumba eller ett gympapass på Friskis och Svettis perfekt. Allra bästa är väl ändå att variera sin träning och tänka upp ett grundupplägg som kanske inne bär att du ska träna tre timmar i veckan. Då kan ju en av dessa timmar vara en rejäl powerwalk, en annan dag så kanske du åker till badhuset och simmar i en timme medan den tredje dagen så kanske du vill gå på ett pass tillsammans med en kompis. Ett bra tips för dig som har träningen som syfte att leva hälsosamt.

Är ditt syfte att gå ner i vikt så bör träningstillfällena komma lite oftare. Är du småbarnsförälder så kan det vara svårt att få till fler än tre gånger i veckan men då kan man i stället lägga in smart vardagsmotion istället. Kan du gå eller cykla till jobbet? Kanske ägna halva lunchen till en Power walk. Att vara aktiv med sina barn är också att aktivera sin egen kropp så varför inte hoppa lite studsmatta, cykla med barnen eller sparka boll. Alla möjligheter finns bara man är motiverad och vill att det ska fungera.

Är ditt syfte att bygga muskler och forma kroppen så är det styrketräning som gäller för det är det absolut bästa och mest effektiva metod som finns för att dels bränna fett, bygga muskler och att forma sin kropp. Men återigen, inget av detta ovan ger resultat om du äter dålig, fet och ohälsosam mat utan bra hälsa, viktnedgång och muskelbyggning har sin grund i en bra och balanserad kost. Samma gäller med sömnen, får inte kroppen den återhämtning som den behöver så fungerar heller inte kroppen optimalt och kroppen orkar inte med att tillgodogöra sig träningen.